Mica Britanie săsească: Cum a devenit Regele Charles al III-lea ambasadorul turismului românesc

Regele Charles al III-lea al Marii Britanii nu ratează în niciun an vacanța în România, la Viscri, satul cu amprentă nemțească. O bună reclamă pentru turism în România. Însă numărul vizitatorilor străini în țară rămâne relativ mic.
Satul Viscri (în germană, Deutsch-Weißkirch, din județul Brașov), de care s-a îndrăgostit și regele Charles al III-lea al Marii Britanii, nu are nici măcar drumuri asfaltate. Are, în schimb, tradiții și natură din belșug. Asta l-a și atras pe Charles la Viscri, acum 20 de ani.

Regele Charles i-a îndemnat de multe ori pe români să-și descopere țara. „Ne-a ajutat să descoperim o parte a turismului sustena­bil, ecoturism. Înainte de asta, în România se vorbea doar de turism de vacanță, concentrat pe gastro și pe distracție“, spune Călin Ile, președinte de onoare al Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) și președintele Consiliului de Administrație al Aro Pa­lace Brașov. „Rezultatele vin, dar într-un ritm lent. Vom vedea efectele pe o durată mai mare de timp, dacă vom ști să profităm de această nișă a turismu­lui verde“, precizează specialistul.

Implicat direct în nișa turismului în mijlocul naturii, prin afacerea pe care o deține în Delta Dunării, Dragoș Anastasiu spune, la rândul lui, că „ăsta este tu­rismul cu care România poate să exceleze, de care avem nevoie, pe care românii l-au redescoperit, iar străinii îl apreciază“.

Deschiderea noului aeroport din Brașov ar putea aduce, dincolo de scandalurile din debut, mai mulți turiști în Transilvania și bu­năstare pentru toată lumea. „Importanța lui e evi­dentă și sunt convins că, dacă va fi bine condus, va reuși să-și găsească locul“, spune Călin Ile, de la FIHR. „Deja, din câte am înțeles, în luna iulie este al patrulea aeroport din țară ca trafic. E un semn bun și știu că sunt patru linii care vor să mai intre acolo“, spune optimist hotelierul. Pentru Dragoș Anastasiu, „întotdeauna, unde există un aeroport, există pre­misa ca liniile aeriene să și facă ceva pentru ca avi­oanele lor să zboare“.

Cu toate problemele sale, turismul din România va înregistra rezultate-record în acest an. „Dacă ar fi să comparăm cu 2022, cifrele sunt mult mai bune. Prima jumătate de an a rupt, cu aproximativ 40% în plus pentru turism. Sigur, cu creșterea pe zona de turism urban și cu zona de turism montan, și cu dificultăți cu litoralul, care își caută cea mai bună poziționare. Dar 2023 va fi cel mai bun an al turismului românesc de la Revo­luție încoace“, e sigur Călin Ile, de la FIHR. Dragoș Anastasiu e și el dezamăgit de „performanțele“ lito­ra­lului. „Din ce vedem inclusiv pe la televizor, dar și la fața locului, Mamaia nu o duce prea bine. Nici alte sta­țiuni. În Deltă ne chinuim. Dar, per total, stăm mai bine.“

Potrivit Institutului Național de Statistică, în 2019, cel mai bun an până acum, produsul intern brut direct din turism (PIBDT) a fost de 31,5 miliarde de lei (6,44 miliarde de euro) sau 2,98% din produsul intern brut al României.

Mai multe detalii aici.