Raportul Comisiei Europene pentru Turism privind primavara-vara lui 2025

Ultima ediție a raportului realizat de Comisia Europeana pentru Turism evidențiază o intenție a turiștilor din Europa de a-și mări durata vacanței, a bugetului alocat dar și o diversificare a destinațiilor de vacanță.

Turiștii europeni demonstrează încredere prin planuri de vacanță mai lungi și bugete mai mari, deși intenția generală de călătorie din acest an este mai mică decât anul trecut (72%, în scădere cu 3%). În mod notabil, 30% intenționează să cheltuie între 1.501 și 2.500 euro pe călătorie, iar 17% sunt dispuși să cheltuie peste 2.500 de euro. Un procent semnificativ de 27% dintre europeni planifică să efectueze trei sau mai multe călătorii între aprilie și septembrie 2025, marcând o creștere de 6% comparativ cu anul precedent. În plus, există o creștere de 11% a călătorilor care aleg vacanțe cu o durată de 7–12 nopți.

Interes crescut pentru destinații alternative: Deși destinațiile tradiționale din Europa de Sud rămân populare, se observă o schimbare către explorarea unor destinații alternative din estul Europei – aici se înregistrează creșteri modeste ale interesului turiștilor. 35%  dintre europeni au în gând locații mai puțin obișnuite, iar 13% plănuiesc aventuri în zone mai puțin cunoscute din țara de destinație.

Cazarea este prioritatea principală de cheltuire pentru 27% dintre călători, urmată de mâncare și băuturi (20%) și activități de destinație. Călătorii mai tineri arată o disponibilitate de a cheltui pe experiențe, în timp ce călătorii cu vârsta de peste 55 de ani pun accentul mai mult pe confort.

81% dintre europeni spun că schimbările climatice le influențează în moduri variate călătoriile, ceea ce duce la decizii mai conștiente privind călătoriile.Își ajusteză obiceiurile în consecință: 17% monitorizează mai atent prognozele meteo, 15% caută activ destinații cu climă mai blândă, iar 14% evită destinațiile predispuse la călduri extreme. Această schimbare contribuie la interesul crescut pentru regiunile mai răcoroase în timpul sezonului cald.

Dorința puternică de experiențe de călătorie semnificative: Rezultatele evidențiază o dorință robustă în rândul europeanilor de a se reconecta cu destinațiile și culturile, prezentând oportunități pentru afacerile din turism de a gestiona eficient fluxurile de vizitatori.

Textul integral al raportului poate fi accesat AICI

.ETC report