Teme de interes în domeniul turismului din București pentru autoritățile publice locale

Bucuresti, 20 mai 2024

Stimate domnule Viceprimar General,

Stimate domnule Președinte PNL București,

Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR) este prima organizație patronală din turismul românesc fiind prezentă la nivel național în 28 județe și cumulând peste 17.000 camere în proprietățile hoteliere membre. FIHR este reprezentant al intereselor din domeniul hotelier la nivel național prin dialogul permanent cu autoritățile și mass media, precum si cu alte entități asociative la nivel național si european. FIHR este afiliată HOTREC la nivel European și la Confederația Patronală Concordia pe plan național, confederație patronală reprezentativă pentru mediul de afaceri din România. FIHR este membru fondator al Asociației pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Bucuresti – Bucharest Convention & Visitors Bureau, numită Bucharest Tourism Board (BTB) în baza HCGMB nr. 67/2014.

Prin prezenta, dorim să vă comunicam o serie de problematici cu care ne confruntăm în domeniul ospitalității și față de care considerăm că sprijinul Primăriei municipiului București este esențial în soluționarea lor.

Menționăm în cele ce urmează principalele teme care ne preocupă :

  1. Constituirea urgentă a Organizației de Management a Destinației București și alocarea bugetului colectat din taxa specială pentru promovarea turistică a municipiului București pentru a fi gestionată corespunzător printr-o strategie de promovare a Bucureștiului – prin aceste demersuri ar putea fi îmbunătățită prezența capitalei în topul preferințelor turiștilor internaționali, cu impact pozitiv asupra economiei locale;
  2. Aplicarea taxei speciale pentru promovarea turistică a municipiului București și în cazul unităților de cazare de tipul apartamente și/sau camere de închiriat, clasificate de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului sub forma unei taxe fixe/ lună. Prin stabilirea unui nivel fix al taxei de promovare, proprietarii de astfel de unități autorizate sunt încurajate să raporteze în mod real gradul de ocupare, ceea ce va duce la statistici corecte la nivel de municipiu, în folosul proiectării bugetelor pentru perioadele următoare dar și în scopul îmbunătățirii gradului de colectare taxe la nivel local;
  3. Asigurarea unui dialog pe subiectul programului de aprovizionare pe timp de noapte propus prin proiectul de hotărâre privind reglementarea programului de aprovizionare cu mărfuri a agenților economici care își desfășoară activitatea pe teritoriul Municipiului București lansat în luna decembrie 2023 adaptat la specificul activităților derulate în mod curent de  hoteluri (inclusiv organizare evenimente);
  4. Accesul autocarelor și crearea de locuri de parcare pentru acestea lângă /cât mai aproape de principalele obiective din centru pentru îmbunătățirea fluxurilor de turiști ;
  5. Acordarea cât mai promptă, conform prevederilor legale, a autorizațiilor de construcție pentru reabilitarea clădirilor cu destinația hotel, în termene rezonabile, pentru a nu descuraja investitorii –  în special pentru clădirile monument istoric, pentru care numărul avizelor este considerabil. Investițiile semnificative au un rol crucial pentru turismul din București și contribuie la îmbunătățirea imaginii orașului  cu beneficii pentru toate părțile implicate (autorități locale și operatori privați);
  6. Îmbunătățirea termenelor de autorizație a teraselor pentru reducerea pierderilor de turiști – terasele reprezintă un centru de venit important atât pentru hoteluri ( recenzii mai bune)  cât și pentru autoritățile locale;
  7. Asumarea unor investiții publice pentru turism prin construirea unor facilități de tip centru de conferințe/ sala multifuncțională / polivalenta care sa poată fi utilizate în cazul unor evenimente de mari dimensiuni. Din cauza limitării spațiilor pretabile pentru organizarea unor evenimente de genul congreselor sau festivalurilor, expozițiilor sau târgurilor internaționale (Romexpo sau Palatul Parlamentului), București pierde oportunitatea de a rămâne atractivă pentru organizatorii și participanții la acestea – astfel de evenimente generează fluxuri de zeci de mii de turiști , posibilități de angajare, creșteri semnificative ale activităților economice (cazare, consum).

Ne manifestam întreaga disponibilitate pentru detalierea aspectelor menționate mai sus.